Alla inlägg under februari 2012

Av kometen - 29 februari 2012 12:12

       


Vilken underbar förmiddag, samling med nallesången och frukt. Sen dansade och sjöng vi till Pippisången m.fl Sen gick vi på promenad bort till grävskopan som vi sett från fönstret när vi hade samling. På vägen dit tittade vi på snödropparna, hittade en röd kork, tittade på spåren från en traktor och spåren från en häst. Framme vid grävskopan fick de barn som ville provsitta! På vägen hem träffade vi barnen från Tellus som också varit på promenad och sen kom det en svart katt som var väldigt sällskapssjuk och ville bli klappad. Många härliga upplevelser denna soliga förmiddag.

Till lunch åt vi fisk, potatis, sås, rivna morötter, ärtor och citron!




Av kometen - 24 februari 2012 13:39

Krya på er och trevlig helg!



Av kometen - 24 februari 2012 13:38

Krokodilen i bilen

Nyss så träffa jag en krokodil som körde runt i en bil

Han var rätt tjock och fet och blåste i trumpet

Men bilen var för lång och svansen var för lång

Så den fick ligga på ett litet flak därbak


Jag hamrar och spikar

Jag hamrar och spikar, jag bygger en bil

Jag sågar och gnider, jag drar med min fil

Jag målar och målar med tjockt och med tunt

Jag startar maskinen och bilen kör runt. TUT TUT


Bom Bom

Bom bom bom bom låter stora trumma

Tick tack tick tack klockar går

Dripp dropp dripp dropp regnet faller sakta

Dunk dunk dunk dunk hjärtat slår


Jag leker träd

Jag leker träd, jag leker träd

Jag leker ihåligt träd

Jag leker träd, jag leker träd

Det bor en uggla i det

Aoao, aoao, aoao ooo

Aoao, aoao, aoao ooo

 

Blinka lilla stjärna

Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar var du är

Fjärran lockar du min syn, lik en diamant i skyn

Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar var du är


När den sköna sol gått ner, strax du kommer fram och ler

Börjar klar din stilla gång, glimma glimma natten lång

Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar var du är




Lilla snigel

Lilla snigel akta dig, akta dig, akta dig

Lilla snigel akta dig, annars tar jag dig


Lille katt

Lille katt, lille katt, lille söte katta

Vet du att, vet du att, det blir mörkt om natta.


I ett hus

I ett hus vid skogen slut, liten tomte tittar ut

Haren skuttar fram så fort, knackar på dess port

Hjälp ack, hjälp ack, hjälp du mig. Kom nu vill jag krama dig

Kom ja, kom i stugan in, räck mig handen din


Imse vimse spindel

Imse vimse spindel klättar uppför trån

Ner faller regnet spola spindeln bort

Upp stiger solen torkar bort allt regn

Imse vimse spindel klättar upp igen


Björnen sover

Björnen sover, björnen sover i sitt lugna bo

Han är inte farlig, bara han är varlig

Men man kan dock, men man kan dock

Honom aldrig tro

Av kometen - 23 februari 2012 12:05

Hej!

Äntligen tillbaka!!! Idag har vi haft en lugn och skön innedag eftersom vi har väldigt mycket vatten på gården.

Barnen har bakat med lera, lyssnat på sagor, lekt i köket...

Till lunch fick fick härligt orangefärgad morotssoppa och gott bröd!

Nu sover alla gott i sina lådor!

Hoppas att ni får en fortsatt trevlig dag i solen   

Av kometen - 23 februari 2012 08:26


Idag har vi jobbat med denna härliga lera!!




   

Av kometen - 21 februari 2012 12:07

Hej!


Denna veckan har vi några barn som har sportlov och tyvärr ganska många barn och pedagoger sjuka. Vi hoppas att det snart vänder med alla sjukdomar.....

Vi som har varit på Kometen idag har bakat ny härlig lera som vi jobbade med en lång stund. Barnen rullade maskar, gjorde sniglar mm. Efter det gick vi alla ut i det härliga vintervädret!!


Här kommer lite bilder från förra veckans "pippilek":

         

Av kometen - 14 februari 2012 19:25

    Tisdag den 14 februari   


Idag är det tisdag, all ordinarie personal är på plats och vi har inga möten inbokade!

God frukost med fil, smörgås, ägg, olika sorters frukter och pålägg. Efter frukosten var det fri lek fram till 9 då vi städade och satte oss ner för att ha samling. Vi åt frukt och sjöng Nallesången och Kom och låt oss...

"Kom och låt oss klappa, låt oss klappa.

Alla ska vi klappa, klapp, klapp, klapp.

Klappa gör som jag, klappa varje dag.

Klappa det går bra, klapp, klapp, klapp"

Dansa - snurra - stampa

Efter samlingen delade vi gruppen i 4.

  • Mia gick in i "Pippirummet", ett rum som är under utveckling och där det nu finns böcker om Pippi, Pippiutklädningskläder, bilder på Pippi, Herr Nilsson och Lilla Gubben m.m
  • Kerstin stannade kvar i "samlingsrummet" eftersom några barn startat en lek där, vilket de fick fortsätta med.
  • Malin hade vattenlek med 3 barn.
  • Matilda pysslade alla hjärtans dagkort och gick sen ut med sin grupp.

Gemensam samling innan maten där barnen fick ligga ner och slappna av en stund efter sina aktiviteter och sen sjöng vi innan lunchen serverades!


Lunch: soppa och smörgås


Vila ute!

Av kometen - 13 februari 2012 19:35

Idag har vi haft en riktigt härlig dag!

Lite lek efter frukosten och sen samling med sång och frukt. Efter det delade vi gruppen och några gick ut och lekte i snön och solen värmde skönt trots minusgrader.   

De andra var inne och pysslade alla hjärtansdagkort och lekte med lego.

Samling innan lunch: vi läste två Max-sagor på flanotavlan vilket är mycket uppskattat och Halvan kör ambulans. Lite sång och rörelse innan vi satte oss för att äta chili con carne och ris!

Vila ute!

Presentation

Välkommen till Kometen!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
<<<
Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards